PKSPKS-RPKSrbijaSvetIzdvajamo
 
Arhiva
PRIVREDNE VESTI | 4. Oktobar 2014. | 17:08
Podsticanje zakonodavne aktivnosti mora da pođe od privrednika

Oblast saobraćaja i transporta opterećuje prenormiranost, neusaglašenost propisa i pre svega, nelojalna konkurencija sive ekonomije
Oblast saobraćaja i transporta, kao i većinu drugih privrednih grana u Srbiji, opterećuje spektar problema koji proističu iz neusaglašenosti i nepreciznosti propisa, različitih tumačenjima tih propisa, neefikasnog rada činovnika na svim nivoima, gde se srećemo sa problemim od nesavesnosti rada do elemenata korupcije, rekao je Željko Sertić, ministar privrede, otvarajući sedmi u nizu dijaloga „Imate reč – budite deo rešenja“ u Privrednoj komori Srbije. Sertić je ukazao i na probleme koji proističu iz neusaglašenosti naših standarda, kako sa onima koji važe u Evropskoj uniji, tkao i u drugim zemljama, podsetivši da su standardi potrebni za rusko tržište čak rigorozniji neogo za EU. Od privrednika iz oblasti saobraćaja i transporta  ministar Sertić je zatražio i da ukažu na nove vrste biznisa u čijem pokretanju država može da pomogne.  
 
Dijalog države, privrede i struke „Imate reč – budite deo rešenja“, koji su organizovali Ministarstvo privrede, Privredna komora Srbije i resorno ministarstvo, način je da se dođe do konkretnih rešenja, važnih za privredu Srbije. Ta rešenja i predlozi, prema rečima Milivoja Miletića, vršioca dužnosti Privredne komore Srbije, biće osnov za promene koje želimo da napravimo u poslovnom ambijentu.
 
U oblasti vodnog saobraćaja brojni problemi će se rešiti kada budu usvojene izmene i dopune osnovnog zakona o prlovidbi i lukama. Taj predlog  je na inicijativu Komore već pripremilo resorno Ministarstvo i on se sada nalazi u procesu usvajanja. Izvršna direktorka Jugoslovenskog rečnog brodarstva Biljana Čverko ukazala je na velike troškove koji nastaju jer poreski inspektori nisu dostupni 24 časa dnevno, naročito u Pančevu gde se vrši pregled velikih količina derivata nafte. Ukazano je na sličnu situaciju na najfrekventnijim rečnim graničnim prelazima u Sremskoj Mitrovici, Rači i Novom Sadu, kao i u Velikom Gradištu, gde zbog nedostupnosti fitosanitarnog inspektora brodovi čekaju i po dva dana, što stvara velike troškove. Sanja Đurić, predsednica Grupacije za luke ukazala je na nekoliko sistemskih problema, među kojima su višestruke takse tokom pretovara, ali pre svega, prisustvo velikog broja nelegalnih operatera na rekama Srbije.  Ona je u ime Grupacije zatražila d se popišu svi koji se bave pretovarom na vodotokovima, kao i da nadležna Agencija postane Direkcija pod nadležnošću Ministarstva.
 
Na gorući problem sive ekonomije i nelegalnih prevoznika ukazali su i privrednici iz svih drugih sektoraa saobraćaja. Kolike su razmere sive ekonomije ukazuje i primer teritorije Valjeva, na kojoj je u periodu kada je, po zahtevu Komisije za suzbijanje sive ekonomije PKS, vršena inspekcijska kontrola, prihod  ovlašćenih operatera porastao za 30 odsto.
 
Drumski prevoznici ukazuju na „prenormiranost delatnosti“ i činjenicu da uverenje važi samo godinu dana, pa su zatražili da im jednom dobijeno uverenje važi dok se ne ustanovi promena. Mnogi problemi biće rešeni kada do kraja 2015. godine budu usvojene izmene zakona i uredbi kojima se reguliše bezbednost saobraćaja, putnički i teretni saobraćaj.
 
U međunarodnom transportu, probleme kompanijama pravi činjenica da vozač u šengen zoni može da provede najviše 90 dana godišnje, zbog čega je zatraženo  da se pokrenu aktivnosti kako bi se iz tog propisa izuzeli licencirani vozači. Domaći prevoznici ukazali su na činjenicu da strani investitori u Srbiji angažuju strane prevoznike, i predložili da se bar oni investitori koji dobijaju podsticaj od naše države obavežu na ravnopravne uslove za srpske transportne kompanije.  Zatraženo je i da se otklone administrativne prepreke uspostavljanju uzajamnosti povraćaja PDV sa zemljama EU i Švajcarskom, što bi Srbiji donelo bnefit od 100 miliona evra godišnje, ali i sa Turskom, što bi doneleo 40 miliona evra godišnje.
 
Prevoznici koji su pretrpeli velike štete od poplava zatražili su oslobađanje od poreza na tri godine. Jedan od privredničkih predloga bio je da se zakonom uredi podeljena odgovornost svih u lancu nelegalnog prevoza, a ukazano je i na probleme prevoza na Kosovu i Metohiji, nagomilane probleme u železničkom i avio saobraćaju.
 
Ministar Željko Sertić ukazao je na odgovornost i ključnu ulogu samih privrednika, potrebu da lično budu aktivni i organizovani i da nađu kreativna rešenja. Podsticanje zakonodvne aktivnosti mora da pođe od privrednika, zaključio je ministar Sertić.